I råden sägs att det inte finns någon medicinsk risk med att dricka ett till två glas vin, en till två gånger i veckan för ammande kvinnor (nolltolerans gäller dock fortfarande under graviditeten).
Enligt Livsmedelsverket finns det inga studier som tyder på att alkohol skulle ha positiva effekter för amningen, och råden ska inte ses som en uppmaning till att dricka alkohol under amningsperioden, men Annica Sohlström, chef för nutritionsavdelningen vid Livsmedelsverket, menar att det inte heller finns anledning att sluta amma för att kvinnan vill dricka ett enstaka glas vin.
Råden grundas på befintlig forskning inom området och har tagits fram med hjälp av experter inom olika områden, där det vetenskapliga underlaget sedan har värderats. Underlaget är dock relativt litet, och det är svårt att sätta en exakt gräns för hur mycket alkohol som inte är skadligt för barnet som ammas.
Enligt en undersökning gjord av Sveriges Radios lokala kanaler säger dock åtta av tio barnmorskor/distriktssköterskor fortfarande nej till alkohol under amningen, trots Livsmedelsverkets nya råd.
Ett av argumenten är bl.a. att det lätt kan bli lite mer. Ett annat skäl är att den som druckit ett par glas vin också kan antas förändra sitt sätt mot barnet. Man håller på ett annat sätt, pratar annorlund och man luktar annorlunda.
I undersökningen medverkade 500 barnmorskor och distriktssköterskor från åtta län.
Källor:
Sveriges Radio P4 (internet)
BT (internet)